Vejret i Kampala

Vær opmærksom på...
Vi takker vores venner!..
|
Økonomisk
og erhvervsmæssigt var Uganda et af Afrikas mest veludviklede lande forud
for misregimet under Amin og Obote. Derefter, og endnu i sidste halvdel af
1980erne lå økonomien i ruiner. Landet var helt afhængig af hjælp
udefra; Uganda står i øvrigt højt på listen over modtagere af dansk
udviklingsbistand. Et økonomisk reformprogram indledtes i 1987-88,
støttet af bl.a. Verdensbanken og IMF, hvis betingelser for tilførsel af
udenlandsk kapital imidlertid indebar store menneskelige omkostninger, en
yderligere sænkning af levefoden og vanskeligere vilkår for små
selvstændige bønder og andre erhvervsdrivende.
Reformprogrammet satser
stærkt på sanering af statsfinanserne, nedbringelse af inflationen,
udbygning af infrastrukturen (især vejnettet) samt på liberalisering af
bankvæsen, handel og investeringer, men har til midt i 1990erne
nedprioriteret områder som uddannelse og sundhedsvæsen. Det lykkedes i
1995-96 at nå en økonomisk vækst på 8,5 %. For 1997-98 forudsås 6 %,
afhængig af bl.a. verdensmarkedets pris for kaffe, der indbringer 70 %
af Ugandas eksportindtægter (1995). 80 % af befolkningen lever af
landbruget, hovedsagelig på primitive småbrug med produktion for navnlig
det lokale marked af bananer, maniok, søde kartofler, hirse og majs; på
plantager dyrkes eksportvarer som kaffe, bomuld, te og tobak. Især i de
nordlige egne holdes meget slagte- og malkekvæg foruden geder og får.
Ugandas søer og floder er grundlag for et betydeligt fiskeri.
Skovbruget
er ligesom minedriften misligholdt gennem lang tid, men vil med tilførsel
af kapital og sagkyndig bistand have mulighed for en stærk udvikling;
blandt Ugandas mineralforekomster er kobber og fosfat, som tidligere
eksporteredes i betydeligt omfang. Industrien, hvis bidrag til
nationalindkomsten kun er ca. 7 % (1995), består især af
småvirksomheder, der hovedsageligt fremstiller nærings- og
nydelsesmidler samt tekstilvarer til hjemmemarkedet. Landets beskedne
elektricitetsforbrug dækkes af kraftværket ved Owen Falls, der endda kan
eksportere strøm til nabolandene; ellers klares energibehovet mest ved
hjemligt brænde og trækul. Den ret beskedne olieimport er dog den
største post på importbudgettet. Samfærdselsnettet var i sin tid et af
de bedste i Afrika, men er nu som alt andet skadet og slidt. De politiske
forhold har ødelagt det østafrikanske trafiksamarbejde.
Der er et tæt
vejnet; men de tidligere fortræffelige hovedveje er i dårlig stand.
Hovedjernbanen forbinder Kampala med Mombasa; en indenrigsbane betjener
det sydvestlige Uganda, en anden Øst- og Mellemuganda. Indenrigssejladsen
er af mindre betydning undtagen på Victoriasøen, der tillige byder et
værdifuldt alternativ til Mombasa-banen ved sin tilslutning til den
tanzanianske jernbane til Dar-es-Salaam. Entebbe har international
lufthavn; desuden findes 11 flyvepladser for indenrigstrafik.
|
|